Pošto su valjda svi imali da kažu nešto pametno na temu
devedesetih koje su se desile našem lepom Beogradu prethodnih dana, tako i ja
nastavljam sa svojom proverenom praksom u kojoj iščitavam tuđe analize a onda
ih relativno inteligentno kompiliram, kupeći slavu, kajmak i pažnju mlađih
punoletnica na Fejsbuku. Tema ovog teksta je svakako onaj infamozni muzički
festival pod imenom Volim devedesete koji je svojski išutiran na srpskom
internetu, a sve zahvaljujući tome što (za razliku od tih devedesetih) danas
ipak imamo struju i stabilne internet konekcije.
U stvari, da budemo precizniji, ako izuzmemo infantilne
razbibrige alternativnih evanđelista o lošem muzičkom ukusu (tipa "Bjesovi
više nego Duck" ili "Sabljaru je duži nego Srletu iz Moby
Dicka"), sam muzički festival uopšte nije ni kritikovan, jer iskreni da
budemo, tu i nije bilo materijala za kritiku. Organizatori su jednostavno
videli šta je profitabilno i rešili da na tome zarade pare. I svi ćemo se
složiti da je to jedan sasvim legitiman poslovni poduhvat. Da ne zarađuju pare
od koncerata, ti ljudi bi se odavno preorijentisali u muzičke kritičare,
blogere i "pripadnike civilnog društva".
No, to nije bitno. Ono što jeste kritikovano su devedesete
kao takve, jedan vremenski isečak koji nam se desio, jedan semantički konstrukt
koji se zahvaljujući čarolijama srpskog jezika uglavnom vezuje za one stvari
zbog kojih svi drhtimo i dobijamo aritmiju. I naravno, kao što i ume da bude sa
lakim metama, desi vam se da promašite sve i - sledstveno tome - ne pogodite
ništa. Tj. prostije rečeno, devedesete kao jedan istorijski period je vrlo lako
kritikovati i plakati za izgubljenim godinama, problem je u tome što se to radi
povodom nekog koncerta koji drže ljudi čija je jedina krivica u tome što je njihova muzika
imala tu sreću da bude popularna u istom istorijskom periodu. Možemo samo
zamisliti šta bi se desilo da su se u Areni sakupili maketari koji sklapaju
modele aviona iz Drugog svetskog rata, koliko bi oni lekcija o Aušvicu,
tenkovima, atomskim bombama i nevinim žrtvama dobili.
Ono što je karakteristika svih ispisanih kritika je pomalo
skandalozna količina zamene teza i cherry pickinga, gde se (1) raspravlja o
nečemu što sa konkretnom manifestacijom nema nikakve veze, (2) ako se i
pokušava uspostaviti veza između muzičkih i istorijskih devedesetih, onda se to
radi pomoću sa dna kace izvučene teorije zavere o tome kako je tu vrstu glazbe
tada stvorio Miloševićev režim i (3) kada se govori o istorijskim devedesetim,
onda se cherry picking metodom i jeftinim anegdotalnim dokazima pokušava
diskredovati sve što ima korelativnu vezu sa tim vremenom samo zato što se,
jelte, hronološki sa njim poklapa. Da se razumemo, vremenske korelacije umeju
da budu zabavne i korisne u brzoj raspravi sa intelektualnim protivnicima, ali
u ozbiljnoj analizi ih je najbolje ostaviti u kesi sa iskorišćenim kondomima.
Jer se ista korelativna evidencija može primeniti i za druge stvari koje su se
desile devedesetih. Recimo rok muzika i sportski uspesi, koje bismo takođe
morali da odbacujemo kao najveću grozotu, a samo zato što su se zbili u tom
periodu.
Ako malo pogledamo o čemu se tu zaista radi, videćemo jedan
klasičan sukob generacija, tj. bolje rečeno - jedan sukob nepomirljivih
nostalgija. I dok se jednima na spomen dizelaške muzike okidaju sinapse u mozgu
koje ih podsećaju na lošu političko-ekonomsku situaciju i rat, drugima je to
podsećanje na jedino detinjstvo koje su imali, dok se konačno trećima
(najmlađima) ne okida ništa osim centra u mozgu koji je zadužen za razvrat i
zajebanciju. E sad, to što su najglasniji i medijski najrasprostranjeniji ovi
prvi, tome imamo da zahvalimo gotovo sveopšti konsenzus da nam uskoro sledi
smak sveta. I sasvim je legitimno i biološki
opravdano da nas određeni nadražaji iz spoljnog sveta sećaju na određene
događaje samo iz razloga njihove istovremenosti, ali stvaranje
uzročno-posledične veze između te dve stvari je jedna od najelementarnijih
grešaka logike. Nije logično pronalaziti uzročno-posledičnu vezu između
određene muzike i duha vremena (ovde ne govorim u terminima teorije kulture,
već u terminiima logike), kao što nije logično pronalaziti kauzalnu vezu između
gubljenja nevinosti i pesme koje ste u tim trenucima slušali.
Ako sa logičkog pređemo na politički ili kulturološki teren,
videćemo da se radi o već spomenutom sukobu dveju nostalgija čiji je okidač
mainstream muzika devedesetih. Jednima devedesete predstavljaju jedine godine
detinjstva koje ljudsko biće može imati i izlišno je očekivati da ti ljudi tom
periodu po sebi daju negativnu konotaciju. Funkcija našeg mozga je takva da se
bolje priseća lepih stvari koje su nam se dogodile u prošlosti i da to povezuje
sa drugim stvarima sa kojima su bile u korelaciji. Jednostavno rečeno,
očekivati od ljudskog bića da ima negativna sećanja na svoje detinjstvo i
mladost je jalov posao ma koliko istorijsko vreme u kome je to biće živelo
zaista bilo loše po nekim pokazateljima. Drugima devedesete predstavljaju
najgori period života, a zajedno sa njima u isti koš idu i svi psihološki trigeri
koji sećaju na to doba.
Ono što mene najviše interesuje u vezi sa ovim slučajem je
sveopšte učitavanje nekakve političke agende mainstream muzici devedesetih koja
nam se pre par dana ponovila u Areni, tj. vrlo na silu konstruisan stav da
povratak takve muzike poziva na povratak tih vremena, vrednosnih matrica i
ostale velike reči u rangu "šestog oktobra" i sličnih. I to se ne
radi zbog toga što je ta muzika zasićena nekim političkim sadržajem, već
naprotiv, baš iz razloga što je vrišteće apolitična. Jedan od omiljenih
sportova domaće intelektualne elite je da se užasava proizvoda masovne kulture
koji nemaju eksplicitno izgrađen stav o društvu u kome nastaju (osim žižekovaca
koji i iz iskaza molekularne biologije umeju da iščitaju političke stavove), da
ih smatraju nepotrebnim smećem, a da njihove konzumente svrstavaju u idiote baš
onako kako bi to učinio brucoš sa FPN-a posle čitanja loše prepevanih spisa
starogrčkih političkih filozofa. Jer ovde se ne radi o koncertu nekog Baje
Malog Knindže (izvinjavam se na eventualnoj pogrešnoj upotrebi velikih slova) ili
Marka Perkovića Thompsona, već o ljudima čija se cela agenda završavala na
spravljanju muzike koja ne bi imala nikakvo dublje značenje od onoga koje na
prvu loptu dobijemo. To se naravno za određene pripadnike intelektualne elite u
Srbiji doima kao neoprostiv greh, odsustvo eksplicitnog političkog stava je
isto što i podrška tada postojećem.
Otud i pokušaj poređenja sa gej paradom koji impliciram u
naslovu. Ovde se uopšte ne shvata da je propagiranje slobode okupljanja načelo
koje može važiti samo univerzalno ili nikako. Ako uspostavljamo neke principe
podobnosti u borbi za kulturnu i političku hegemoniju, onda ne treba da čudi što
bitku za tu hegemoniju dobijaju oni koji imaju više bejzbol palica u posedu i
koji samo dosledno primenjuju onu političku filozofiju koju bi i njihovi
intelektualni protivnici primenjivali, samo kad bi znali u toj borbi za koji
kraj da uhvate palicu.
5 comments:
Slatko si me nasmejao sa Žižekovcima i molekularnom biologijom. :)
Što se samog koncerta tiče, nemam šta da dodam, osim da mi se čini da je cela ta galama samo jedan perfidan način zastrašivanja birača povratkom u "devedesete". Kao, atmosfera straha i nasilja (otkazivanje parade ponosa), ratnohuškačka retorika (Jarinje & Brnjak), socijalni nemiri (malinari itd.), a sada još i koncert... Mo'š misliti.
Paradoksalno, jedine devedesete koje smo u prilici da gledamo i koje ćemo po svemu sudeći, gledati još dugo su one na našoj političkoj sceni. Tadić, Đukić Dejanović, Dačić, Mićunović, Korać, Čanak, Drašković... Dovoljno.
@Siobhan
Ti beše blagi Slavojev fan, ne?
Ja nisam baš na liniji da se i ovde radi o zastrašivanju birača jer je ovo više sukob unutar civilnog društva koje političarima dođe super taman da se skine pogled sa njih, ali se u potpunosti slažem da iz devedesetih (The Word) valjda uopšte nismo ni izlazili.
Bravo majstore! Sjajan tekst.
Im tu jedan stav koji prolazi neprimećeno, a mislim da je veoma važan. "Oni kojima je 90-tih bilo dobro..." - Su (čitaj) nešto kao ratni profiteri: "Dok je sav pošten svet patio, i radio za 5 maraka..." Pa onda još izvade Andrića i onaj citat o vremenima kad se "fukara obogati, pametni zaćute, a budale progovore..."
Niko da se osvrne oko sebe i vidi da su TO TA VREMENA o kojima govore. I šta to uopšte znači? Da treba biti siromašan i nem, da nebi bio fukara ili glupak? Svaki put kad vidim da masa udara složno u bubnjeve znam da je istina na nekom drugom mestu.
a mejnstrim muzika bila potpuno ista kao u svetu,toga se rado sećaju..a o slobodama samo jedne strane i samo onoga što ona smatra ispravnim da ne počinjem
Post a Comment